سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماهی صبیتی

 

ماهی صبیتی  جزء ماهیان خوش خوراک جنوبی است؛ گوشت آن ترد و دارای طعم بسیار خوبی میباشد و به همین دلیل بیش از یک قرن است که این گونه بعنوان یک خوراک لذیذ در سفره مردم جهان است. صبیتی همانند سایر ماهی های جنوب ایران منبع غنی ویتامینB    12،B6 و املاحی چون فسفر و پتاسیم است.

 

ماهی صبیتی

نام انگلیسی: Sobaity seabream

نام بومی: صبیتی، سبیتی، سبیطی

 مدل های پاک کردن و میزان دور ریز:

  • از وزن محصول پس از پاک کردن به میزان دور ریز محصول کم می شود.

پاک شده: شکافی زیر شکم ماهی ایجاد کرده و محتویات شکم و آبشش آن را خارج می کنیم. پولک ماهی را می زنیم اما سر و دم زده نمی شود.

میزان دور ریز مدل پاک شده: 200 الی 250 گرم

 فیله شده: سر و دم ماهی پاک شده را می زنیم.سپس آن را از پهلو و به موازات مهره ها برش می دهیم و استخوان ها را جدا می کنیم

میزان دور ریز مدل فیله شده: 450 الی 500 گرم

 قطعه شده: سر و دم ماهی پاک شده را میزنیم و سپس آن را به شکل قطعات مکعبی هم اندازه برش می دهیم.
میزان دور ریز مدل قطعه شده: 250 الی 350 گرم

روش های پخت:

بیش از یک قرن است که این گونه بعنوان یک خوراک لذیذ در سفره مردم جهان است. یشتر به صورت کباب شده، سرخ شده یا در قلیه ماهی نیز استفاده می‌شود.

ارزش غذایی:

ماهی صبیتی همانند سایر ماهی های جنوب ایران منبع غنی ویتامینB12،B6  و املاحی چون فسفر و پتاسیم است. مهم‌ترین اسید چرب این ماهی از نوع امگا‌‌ـ‌3 بوده و با کاهش کلسترول از رسوب چربی در شرایین و تشکیل لخته خون جلوگیری و با تنظیم عملکرد ماهیچه‌های قلب، خطر حملات قلبی و مرگ را کاهش و از ابتلا به سرطان پانکراس، پروستات و دستگاه گوارش می‌کاهد. مصرف 100 گرم این ماهی حدود 50 درصد نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین کرده و مهم‌ترین اسیدآمینه آن تریپتوفان است. تریپتوفان پیش ساز سروتونین (هورمون شادی‌بخش) بوده و سبب بهبود خلق می‌شود. مصرف این ماهی به دلیل وجود اسید چرب امگا‌‌ـ‌3 و اسید‌های آمینه ضروری و ویتامین‌های گروه B آن به کوکان و سالمندان توصیه می گردد.

 مشخصات کلی ماهی صبیتی:

صبیتی ماهی از خانواده شانک ماهیان این ماهی گوشتخوار است و از انواع ماهی ها، سخت پوستان و بی- مهرگان تغذیه می کند. حداکثر اندازه بدن ماهی صبیتی به 50 سانتی متر می رسد و اندازه معمول آن 20 سانتی متر می باشد.  دارای ارزش اقتصادی و شیلاتی بسیار بالایی بوده و تکثیر  و پرورش آن به طور وسیع در کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد توجه می باشد آمار صید در حال افزایش است از 72 تن در سال 2002 تا 172 تن در سال 2011 و حداکثر میزان صید 212 تن در سال 2012 گزارش شده است. تولید آبزی پروری صبیتی از 4 تن در سال 2000 توسط بحرین رو به افزایش است. از آن به بعد کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی پرورش صبیتی را آغاز کردند.

این ماهی بومی خلیج فارس، غرب اقیانوس هند و آبهای ساحلی کشور هند است. زیستگاه این گونه آب های لب شور و دریایی مناطق استوایی، آبهای ساحلی کم عمق و آبهای عمیق است. ماهیان بالغ در آب هالی کم عمق یافت می شوند.