سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آزمایش آب و تجهیزات آن

 

آزمایش آب بررسی آزمایشگاهی بمنظور تعیین کیفیت آب از لحاظ فیزیکی، شیمیایی و میکروبی است. آزمایش آب یا پساب به هدف های متفاوتی انجام می شود مثلا ممکن است از خروجی تصفیه خانه های آب به منظور تعیین سلامت آب یا خروجی تصفیه خانه های فاضلاب به منظور رساندن پساب خروجی به استاندار سازمان محیط زیست یا به منظور آزمایش آب چاه و چشمه انجام گردد. آزمایش آب به صورت روزانه در تمام نقاط دنیا به منظور تعیین کیفیت آب انجام می‌شود   .

آزمایش فیزیکی آب شامل بررسی آب از لحاظ فیزیکی و مواد معلق موجود در آب می‌باشد که شامل پارامترهایی مانند کل مواد جامدات محلول(tds), کل مواد معلق

آزمایش شیمیایی آب شامل تعیین غلظت کاتیون‌ها و آنیون‌های آب و پساب شامل نیتریت، نیترات ، سولفات، سدیم، پتاسیم، فسفات، کربنات، بی کربنات، آمونیوم، آمونیاک و همچنین کلیه فلزات سنگین شامل آهن، مس، منگنز و… می‌باشد. بر اساس معیارهای سازمان ملی استاندارد، استاندارد شماره 1053 ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آب آشامیدنی، تعیین‌کننده غلظت برای آب آشامیدنی می‌باشد. ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آب آشامیدنی بر طبق استاندارد 1053 به شرح زیر است.

زمایش میکروبی آب به منظور شمارش میکروارگانیزم‌های آلاینده موجود در آب است. میکروارگانیزم‌های متعددی از طریق آب قابل حمل می‌باشند که عموماً منشأ مدفوعی دارند. کلی فرم آب

آزمایش آب ممکن است به یکی از چند منظور زیر انجام شود:

کیفیت آب در محیط زیست :

تعیین کیفیت آب رودخانه، سدها، منابع آب زیر زمینی را شامل می‌شود.

کیفیت فاضلاب :

تعیین کیفیت فاضلاب صنعتی، گاوداری‌ها، تصفیه خانه‌ها، رنگرزی و سایر صنایع آلاینده محیط زیست.

کیفیت آب خام در طبیعت :

تعیین کیفیت آب منابع آب زیر زمین شامل آب چاه‌ها، منابع آب زیر زمینی، آب حاصل از باران.

اهمیت عناصری که در برگه نتایج آنالیز آب فهرست می شوند چیست؟!متن زیر به عناصر عمده ای که ممکن است در برگه نتایج دیده شوند اشاره کرده و به شما کمک می کند که از آنچه در این برگه ها دیده می شود سر در بیاورید.

جاهایی که آب مصرفی شما بیماری ایجاد می کند و یا در سیستم لوله کشی لک می اندازد و یا دارای ته نشست های رسوبی است و یا مزه بدی دارد,آزمایش آب به شما یاری خواهد رساند که مشکل را شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که کدام تصفیه آب برای شما مناسب تر است.
سیمای یک گزارش نمونه
به مجردی که آزمایشگاه آب , آزمایش آب را انجام داد به شما گزارشی می دهد که شبیه تصویر شماره یک است.این گزارش شامل فهرستی از آلاینده های تست شده , غلظت ها و در برخی از موارد آلاینده های مشکل دار است.یک سیمای مهم گزارش شامل واحدهایی است که برای اندازه گیری آلاینده های آب مورد استفاده قرار می گیرند.میلیگرم بر لیتر برای فلزات و نیترات استفاده می شود.یک میلیگرم بر لیتر معادل یک قسمت در میلیون است و بیانگر یک قسمت آلاینده در میلیون قسمت آب می باشد.حدود 0.03 قاشق چایخوری شکر که در یک وان حمام حل می شود حدودا برابر یک پی پی ام است.

 

برای عناصر فوق العاده سمی و خطرناک مثل آفت کش ها واحدهای مورد استفاده حتی کوچکتر هستند.در این حالت ها واحدها بر حسب قسمت در میلیارد مورد استفاده قرار می گیرند.واحد دیگر که در مورداندازه گیری رادون استفاده می شود پی کوری در لیتر است.برخی از عناصر از قبیل پی اچ, سختی, هدایت الکتریکی و کدورت با واحدهای ویژه تعیین مقدار می گردند.
علاوه بر نتایج آزمایش, آزمایشگاه ممکن است عناصری که مقادیر بیش از استاندارد دارند را به نظر مشاهده کنندگان برساند.برای مثال در تصویر شماره یک هم باکتری های کلیفرم و هم آهن بیش از مقدار استاندارد می باشند.
همیشه یک کپی از گزارش آزمایشگاه را در یک جای امن نگهداری نمایید.اگر در حوزه زندگی شما کارهای آلوده کننده ای همچون حفاری معدن انجام می شود شما نیاز به سوابق کیفیت آبتان دارید تا ثابت کنید که منبع تامین آب شما آسیب دیده است.

آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست

 روند رو به رشد صنایع و عدم توجه به مباحث محیط زیستی باعث بروز آلودگی های زیادی گردیده است. آلودگی محیط زیست منجر به ایجاد مشکلات بیشماری برای جامعه شده است. این آلودگی هزینه های زیادی بر اقتصاد کشورها تحمیل می کند. حفاظت محیط زیست در برابر آلودگی های مختلف تحت استانداردهای مشخص جزء شاخص ها و فاکتورهای اساسی پیشرفت هر کشور است. بنابراین صنایع مختلف ملزم به رعایت استانداردهای ملی و بین المللی می باشند. در ایران سازمان محیط زیست متولی حفاظت از محیط زیست بوده و موظف است منشا آلودگی ها را شناسایی و با سنجش و مقایسه آنها با استاندارد از بروز تخلف صنایع تولید کننده آلودگی جلوگیری نماید.

طرح خوداظهاری در پایش سازمان محیط زیست

 بند الف ماده 61 قانون برنامه چهارم نگاهی نو به پایش منابع آلودگی دارد. در این بند " خوداظهاری در پایش " مطرح شده است. خوداظهاری نگاهی نو به پایش منابع آلودگی است. در این روش مسئولین واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک موظف می شوند تا وضعیت آلودگی خود را به سازمان محیط زیست گزارش کنند. واحدهای صنعتی مشمول طرح خوداظهاری موظف به انجام پایش خروجی های خود در فواصل زمانی سه ماهه می باشند. این زمان بر حسب تشخیص اداره کل محیط زیست قابل کاهش است. واحدهای صنعتی که تکالیف این بند را مراعات ننمایند طبق قانون به عنوان صنعت آلاینده شناخته شده و موظف به پرداخت عوارض آلایندگی می باشند. عوارض آلایندگی طبق قانون معادل با یک درصد فروش صنعت است. ادارات کل محیط زیست استان ها به طور سالیانه صنایع آلاینده ( صنایعی که طرح خوداظهاری را انجام نداده اند یا صنایعی که طرح خوداظهاری را انجام داده اند و نتایج آنها بالاتر از حد استاندارد بوده است) را به اداره دارایی معرفی می کنند. این صنایع موظف به پرداخت یک درصد فروش به عنوان جریمه آلایندگی می باشند.

آزمایشگاه معتمد محیط زیست

آزمایشگاه معتمد و قوانین انجام طرح خوداظهاری سازمان محیط زیست

 بر اساس قوانین، اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 88 قانون برنامه چهارم مسئولیت نمونه برداری و گزارش دهی پارامترهای محیط زیستی واحدهای صنعتی به بخش خصوصی تخت عنوان آزمایشگاه های معتمد محیط زیست واگذار شده است. آزمایشگاه معتمد آزمایشگاهی است که در بخش خصوصی یا دولتی فعال بوده و توانایی آن جهت سنجش یک یا چند پارامتر محیط زیستی بر اساس ضوابط و مقررات جاری مورد تایید سازمان قرار گرفته است.

طبق قانون خوداظهاری اداره کل محیط زیست هر استان از واحدهای صنعتی درخواست گزارش خوداظهاری می کند. اگر اداره کل پارامترهای مورد نظر برای سنجش را اعلام کند، واحد باید نتایج اندازه گیری همان پارامترها را ارائه کند در غیر این صورت باید نتایج اندازه گیری پارامترها طبق جداول دستورالعمل خوداظهاری در پایش محیط زیست ارائه شود.

واحد صنعتی از یکی از آزمایشگاه های معتمد محیط زیست درخواست می کند تا نسبت به پایش خروجی های خود اقدام نماید. آزمایشگاه معتمد موظف است حداقل 10 روز قبل از انجام پایش در واحد صنعتی، تاریخ نمونه برداری و پارامترهای مورد سنجش را به اداره کل محیط زیست استان و دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نماید. لازم به ذکر است زمان نمونه برداری از طرف آزمایشگاه آب معتمد به صنعت اعلام نمی گردد و در صورت اعلام این کار غیر قانونی می باشد.

آزمایشگاه معتمد پس از نمونه برداری در زمان مقرر موظف است گزارش پایش واحد را حداکثر بعد از 20 روز به اداره کل استان محل استقرار واحد صنعتی ارسال نماید. همچنین واحد صنعتی بایستی راسا نسبت به ارسال نتایج به اداره کل اقدام نماید. ادارات کل گزارشات پایش را دریافت، کنترل و جهت انجام اقدامات قانونی در اختیار مراجع ذیربط قرار می دهند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت آرین فن آزما مراجعه کنید.

https://afa-co.ir