سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عروسک

صنعت عروسک سازی و فواید عروسکی در بیماری یک جغد

عروسک چیست؟

عروسک ها اسباب بازی هایی هستند در هیات انسانی و به طور عمده به شکل یک دختر طراحی و ساخته می شوند. عروسک ها به دلیل شکل انسانی خود توانایی ایجاد ارتباط و تاثیرگذاری فراوانی بر روی ذهن دختربچه ها دارند. باید توجه داشت که عروسک هرگز قادر نیست احساساتی را که در دختران برمی انگیزاند در پسران نیز تحریک نماید و این نه به توانایی عروسک که به سرشت و روحیات متفاوت پسران و دختران بازمی گردد. کریستیانف سومرز در همین رابطه می گوید: شرکت تولید اسباب بازی «هسبرو» درصدد بود یک خانه عروسکی را از نظر بازاریابی و مطلوبیت برای پسران و دختران امتحان کند، ولی خیلی زود مشخص شد که واکنش دختران و پسران در مقابل محصول یکی نیست. دختران شروع به لباس پوشاندن به عروسک، بوسیدن آن ها و خانه بازی می کردند در حالی که پسران اسباب بازی ها را از سقف خانه بیرون می انداختند.

نکته ی بسیار مهم، کارکرد الگویی و تربیتی عروسک است. چرا که در حساس ترین مقطع سنی یعنی در دوران کودکی مورد استفاده قرار گرفته و نقش بسیار موثری در الگوسازی ذهنی دختربچه ها آن هم در قالبی عاطفی و دوست داشتنی دارد.

باید توجه داشت که عروسک ها در پایین ترین مرحله کمک می کنند که کودکان به یک تصویر کامل بدنی دست پیدا کنند. مادران نیز از کارکرد واسطه ای عروسک برای آموزش دختران در اموری همچون غذا خوردن، حمام کردن و آرامش و … بهره می برند. اما به تناسب رشد سنی دختران، عروسک ها در آموزش نقش های اجتماعی و نمایش تفکیک جنسیتی و فهم کودک از وظایف آینده خویش نقش بارزی را ایفا می کنند.

صنعت عروسک سازی در ایران و جهان

به طور کلی صنعت عروسک سازی و ساخت عروسک در جهان در کشورهای مختلف از جمله آمریکا دارای سود سرشار برای کمپانی های سازنده بوده و هر از گاهی کارخانه های مختلف عروسک سازی با الهام از شخصیت های هالیودی و کارتون های تلویزیونی اقدام به ساخت عروسک مینمایند.چند صباحی پیش که رکود اقتصادی در جهان حاکم بود یک شرکت عروسک سازی در آمریکا با ساخت دو عروسک با نام های دختران باراک اوباما سعی نمود تا فروش خود را بالا ببرد . با توجه به قشر عظیم کودک در کشورهای مختلف صنعت عروسک سازی میتواند صنعتی ادامه دار و بدون شکست باشد .در ادامه به بررسی صنعت عروسک سازی در کشور ایران می پردازیم.فیگور شخصیت کارتونی

ایران صنعت عروسک سازی ندارددر شیراز نشسته است و عروسک می سازد. زنی است میانسال و در خانه با کمک چند شاگردش، عروسک‌های محلی سفت و سختی در پنج اندازه می‌سازد. بزرگترین عروسکش 120 سانتیمتری است اما می‌گوید: «سایز شماره دو بیشتر از همه فروش دارد. توی شیراز این سایز را در مغازه‌های بالای شهر تا 22 هزار تومان هم می‌فروشند.» سالی حدود هزار عروسک دست‌ساز می‌سازد که همه محلی‌اند؛ زن عشایری فارس، دختر شمالی و اقوام دیگر. می‌گوید: «تعاونی بانوان برای نمایشگاه اسفندماه، تقریبا همه اقوام را به ما سفارش داده است.» اما عروسک‌های محلی دست‌ساز، کفاف مخارج کارگاه را نمی‌دهد. او بیشتر از عروسک‌های دست‌ساز، عروسک‌های وارداتی را می‌فروشد: «عروسک آماده را وارد می‌کنیم. همه لباس‌هایش را می‌کنیم. لباس ایرانی و آرایش ایرانی برایش درست می‌کنیم و می‌فروشیم.»

در ایران، غیر از عروسک دارا و سارا که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید کرده، هیچ نهاد دیگری به‌طور صنعتی عروسک تولید نمی‌کند. پیش از انقلاب کارخانه‌های بنام «چهره نما» در سال‌های میانی دهه 50 مشغول ساخت عروسک شده بود که فعالیتش با انقلاب متوقف شد و بعد هم به مالکیت بنیاد مستضعفان درآمد. تا اواسط دهه 70، هیچ فکری برای تولید عروسک نشده بود. بازار پر شده بود از عروسک‌های خارجی که چون وارداتش ممنوع بود، همه با قاچاق به ایران می‌آمد. در ایران، برخی کارگاه‌ها به صورت بسیار محدود عروسک درست می‌کردند که اصلا نمی‌شد بازار تشنه عروسک ایران را با محصولات آنها سیراب کرد. هنوز هم تولید عروسک در ایران، به صورت کارگاهی و خیلی محدود انجام می‌شود. عروسک شخصیت کارتونی

مدیر یکی از کارگاه‌های تولید عروسک در قم، بهترین فروش خود را متعلق به عروسک اسب پولیشی‌اش که کودک روی آن سوار می‌شود، می‌داند. به گفته او، در این روزها که بازار عروسک ایران از اجناس چینی انباشته شده، تولیدکننده عروسک داخلی بسیار نادر است. او ماهی 3 هزار عروسک اسب می‌فروشد که تا ماه پیش پارچه آن را از کارخانه‌های داخلی می‌خریده، اما حالا پارچه را از چین وارد می‌کند. او می‌گوید: «فروشمان خوب است ولی چون کیفیت پارچه ایرانی خیلی نازک و خراب شده، با این که دلار هم گران شده، ماه پیش از چین یک بار پارچه آوردیم. گمرک می‌گفت این پارچه‌ها بی‌کیفیت‌اند اما پارچه ایرانی را که بهشان نشان دادم، خودشان خجالت کشیدند و اجازه ترخیص دادند.» او عروسک اسب را 18 هزار تومان به مغازه‌ها می‌فروشد اما می‌گوید که در چهارراه استامبول تهران، آن را 35 هزار تومان به دست مشتری می‌دهند. غیر از اسب، ماهی حدود 10 هزار عروسک پولیشی می‌سازد.فیگورشخصیت کارتونی.

عروسک‌ پارچه‌ای وعروسک پولیشی یکی از محبوبترین عروسک های موجود در بازارند. تقریبا همه این عروسک‌ها ساخت چین است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخلی از جمله فروشگاه‌های شهروند، رفاه و اتکا نیز این عروسک‌ها را به صورت فله‌ای در یک سبد ریخته‌اند و به فروش می‌رسانند. در فروشگاه «هایپراستار» در غرب تهران، دو سبد بزرگ پر ازعروسک‌ پولیشی موجود است که عروسک‌های داخل آنها بین 6 تا 20 هزار تومان قیمت دارند. همه عروسک‌ها شخصیت‌های خارجی‌اند؛ مانند پرندگان بازی رایانه‌ای «انگری بردز»، میکی‌ماوس و گوفی. حتی معدود کارگاه‌های داخلی نیز همین شخصیت‌های خارجی را تولید می‌کنند.

«بوبو» (Boo Boo) جوجه جغدی است که از یک اختلال نادر ژنتیکی رنج می‌برد و به این دلیل باید همیشه با پاهای بانداژشده زندگی کند.

به گزارش جام جم آنلاین از تسینم، این جوجه جغد نمی‌تواند تعادل و وزن خود را حفظ کند و به دلیل این‌که نمی‌تواند فرود بیاید قادر به پرواز هم نیست.«بوبو» تحت درمان مداوم قرار دارد و به این دلیل مجبور است بقیه عمر خود را در منزل مخصوص خود در «هاندراپارک» در کرنوال زندگی کند.

سنارا کالینگز صاحب «بوبو»، گفت: ما حتی ممکن است دیوارها را با پد بپوشانیم و برای جلوگیری از ورود حیوانات وحشی مثل موش سیستم‌ امنیتی برای بوبو تعبیه کنیم. اما نکته جالب توجه در این مورد حضور یک دوست مهربان در کنار «بوبو» است؛ دوستی که او را در مسیر مبارزه با این بیماری نادر کمک می‌کند. این دوست مهربان یک خرس عروسکی(عروسک خرس) است که «بوبو» هیچ‌وقت از او جدا نمی‌شود.

 

 


تغیر در فضای خارجی منزل

روف گاردن

 یا بام باغ ، تکنولوژی مدرن سقف سبز است با کارایی بالا بر روی پشت بام ها و تراس ها که به دلیل نیاز به  موادی سبک و بسیار مقاوم و نیز ایجاد بستری مناسب برای رشد پوششی گیاهان ، امری  تخصصی  و مهندسی می باشد  .وجود این پوشش گیاهی در پشت بام میتواند به کاهش از دست دادن گرما و کاهش مصرف انرژی در شرایط زمستان تاثیر گذار باشد . پشت بام یک ساختمان ، تصویری از یک محوطه در اختیار شخص قرار می دهد که ممکن است در سطح خیابان بسیار ساده و معمولی به نظر بیاید. اما هنگامی که بر بالای بام یک ساختمان بلند بایستیم می توانیم تمامی این عوامل و مناظر متنوع را مشاهده و از دیدن آنها لذت ببریم.یکی از اصلی ترین مزیت های روف گاردن، میزان نور آفتابی است که در طول ساعات روز دریافت می کند و می تواند محیطی دنج و خصوصی برای استراحت ، پذیرایی و پرورش گیاهان باشد.

 

مزایای بام سبز - روف گاردن :

·         تأمین فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان

·         بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا

·         ایجاد محیطی سبز، زیبا ونیمه عمومی (مشاعی) برای ساکنین ساختمان و بالا بردن کیفیت زندگی

·         ایجاد منظر شهری سبز و کاهش آلودگی

·         کاهش بار گرمایش (با افزودن توده و لایه عایق حرارتی) و سرمایش بنا (از طریق سرمایش تبخیری)

·         کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب و هوایی شهری

·         افزایش محدوده زندگی

·         کاهش سیلاب

·         تصفیه هوا و کاهش CO2 هوا

·         کاهش و تعدیل شدت صداهایی که تا db18 وارد ساختمان می‌شود و به میزان db3 یا بیشتر خارج می‌شود.

·         بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا.

·         بالا بردن طول عمر غشای بام (دو یا سه بار بیشتر) با محافظت از آن در برابر اشعات UV مضر و صدمات آب و هوایی.

·         افزایش ارزش ملک

·         کاهش هزینه نگهداری از سقف - کشت روی بام به شکل گسترده، نوعی پوشش محافظ را تداعی می‌کند، سطح کاشته شده خود محافظت و نگهداری می‌شود و به عبارت دیگر، نگهداری از بام به حداقل می‌رسد.

 

اجزای بام سبز:

1- لایه پوشش گیاهی Plant Layer:از آنجایی که بامهای سبز تا حد امکان سبک طراحی می‌شوند، اغلب شامل گیاهانی هستند که بتوانند در خاک کم عمق و با مراقبت و نگهداری کم رشد کنند.

2- محیط کشت Growing Medium::فضایی که گیاهان در آن شروع به رشد و نمو می‌کنند. محیط کشت به واسطه الزامات خاص سازه‌ای باید وزن کمی داشته باشد به همین دلیل نسبت به خاک معمولی تفاوتهایی دارد. در این حالت باید از محیطی برای کشت استفاده کرد که حتی الامکان سبک بوده و وزنش حدود 900 کیلوگرم در هر متر مکعب در حالت مرطوب باشد. یک مخلوط معمولی مرکب از یک سوم ماسه، یک سوم سنگهای متخلخل و یک سوم گیاخاک مصنوعی (ترکیبی از چوب پوسیده و کود نباتی) محیطی مناسب را تشکیل می‌دهد.

3- لایه زهکش:لایه زهکش خود می‌تواند مجموعه پیچیده‌ای از لایه‌های دیگر به شرح زیر باشد:

لایه صافی Filter Layer: در بین محیط کشت و لایه زهکش فیلتری قرار دارد که رطوبت را از محیط ریشه‌ها دور می‌کند و مانع از گندیدگی ریشه‌ها می‌شود. این فیلتر می‌تواند شامل یک بافت پارچه‌ای باشد. این فیلتر حتی می‌تواند لایه‌ای از شن و ماسه باشد..

لایه مانع ریشه‌ها Root Barrier: لایه‌ای است که به خوبی از نفوذ ریشه‌ها و آسیب زدن آنها به عایق کاری و غشاء سقف جلوگیری می‌کند.

صفحه زهکش Drain Board: یک صفحه سه لایه است که لایه بالایی عمل فیلتر را انجام می‌دهد و آب اضافی را از قسمت ریشه‌ها دور می‌کند. این لایه همچنین به عنوان لایه محافظ ریشه‌ها عمل می‌کند. لایه وسطی که به شکل کاسه‌های مخروطی شکل است آب اضافی را از ریشه‌ها دریافت کرده و در خود نگه می‌دارد. لایه پایینی یک فیلتر پارچه‌ای است که مانع از آسیب دیدن غشاء و عایق می‌شود.

 

4- لایه محافظ: این لایه شامل پوشش‌هایی است که بام و سیستم عایق کاری را از نشت کردن و نفوذ آب حفاظت می‌کنند. این صفحه می‌تواند باریکه‌ای از بتن سبک، صفحه‌ای از عایق محکم، ورقه ضخیم پلاستیکی، ورق مسی، یا ترکیبی از اینها، بر حسب ویژگی‌های طراحی و کاربرد بام سبز باشد.

5- ساختار سقف، غشاء بام یا لایه عایق کاری رطوبتیWater Proofing: بام را از نشت کردن و چکه کردن محافظت می‌کنند.

توجه به شرایط فیزیکی ساختمان و سایت هنگام احداث بام و بام سبز و طراحی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. مشخصات فیزیکی بام و دیوار که در هنگام طراحی باید بدان توجه شود:

1- شیب بام: شیب 1 تا 30 درجه برای جلو گیری از فرسایش و رانش خاک مناسب است و موجب تثبیت خاک خواهد شد.

2- جهت: جبهه شمالی و جنوبی بام و دیوار شرایط نور و گرمایی متفاوتی دارند همچنین اگر بخشی از بام یا دیوار در سایه درختان یا ساختمانهای دیگر باشند. پوشش گیاهی به شکل متفاوتی رشد خواهد کرد.

3- باد: بام و دیوارهای سبز نسبت به بامها و دیوارهای ساخته شده با مواد دیگر در معرض خطر کمتری نسبت به طوفان است. تجارب نشان داده که بعد از یک طوفان سخت در سوئد بام سبز تازه احداث خسارت کمتری نسبت به سایر بامها داشته‌است.

4- وزن: قبل از نصب بام و دیوار سبز باید در مورد میزان بار اضافی که سازه می‌تواند تحمل کند اطلاع یابید. یک لایه نازک بام سبز وزنی معادل 50 کیلوگرم بر متر مربع زمانی که اشباع شده باشد دارد.

 

آبنما

 یکی از اجزای معماری ایرانی به ویژه در طرح باغ ایرانی بوده است. آبنمادر شهرها نمادی از رودها و چشمه سارها و نهرهای روان در دل دشت‌ها و جنگل‌ها و بیابان‌ها هستند، همچنین آبنماها با ایجاد چشم‌اندازی زیبا و دل‌انگیز همراه با آوای خوش فراز و فرود مایع زندگی انسان آب می‌توانند در یک لحظه تمام رفتارهای بد روانی را از دل و جان شهروندان و رهگذران زدوده و بجای آن سرخوشی و شور و هیجان و شادی و آرامش را جایگزین خشم و اندوه و نگرانی و دلواپسی شهروندان و رهگذران نمایند.